Boekrecensie: Tot uw dienst

Constance and Jules are back! In december las ik ‘Zoals u wenst’ en liet ik mij verrassen door een magisch en realistisch verhaal over een koninklijke familie in het fictieve Fortuna. In maart verscheen het tweede deel, ‘Tot uw dienst’, en vandaag is het mijn beurt in de blogtour. Ik geef ‘Tot uw dienst’ 4 sterren, lees hieronder waarom! 

De voorzichtige vriendschap van Jules en Constance is veranderd in een vertrouwensband. De meiden besluiten samen te gaan studeren in Yadriel, maar zoals dat gaat bij een prinses, komt daar heel wat meer bij kijken dan bij een normale student. Jules moet allemaal taken op zich nemen: het kiezen van een geschikt studentenhuis, het selecteren van huisgenoten en Constance steunen en helpen. Daarnaast heeft Jules genoeg om zich persoonlijk druk over te maken: de relatie met haar ouders is niet optimaal, haar relatie met Pascal krijgt nogal wat te verduren en hoewel haar studie leuk is, vergt dit ook veel van haar. Constance ontwikkelt ondertussen een grote interesse in haar studentenmentor en aartsrivaal van de koninklijke familie, Nathaniel. Alsof dat nog niet genoeg drama veroorzaakt, duikt Justine weer op (je weet wel, van de fanpagina About Constance), maar lijkt er aan de andere kant een nog veel groter schandaal uit te komen. Want wie is die ware erfgenaam die zich kenbaar probeert te maken?

Ik vond het heerlijk om terug te zijn in de wereld van Fortuna. Een land dat verdacht veel lijkt op Nederland en in Europa ligt, maar verder fictief is. Wel vond ik de wereld van Fortuna goed uitgedacht en daardoor heel realistisch. 

Het was fijn om Jules en Constance weer tegen te komen en te zien hoe zij zich verder ontwikkelen. Hun vriendschap is bijzonder, hoewel ik hem toch nog steeds niet heel diepgaand vond gaan. Ik voelde de intense vriendschap gewoon niet. Hoewel de meiden nader tot elkaar komen en duidelijk veel voor elkaar overhebben, miste ik de gezellige momenten en de leuke gesprekken. De vriendschap van Jules en Constance is bijzonder en ongewoon. Maar aan de andere kant, hoe bouw je een normale vriendschap op met een kroonprinses?!

Constance maakt naar mijn mening de grootste ontwikkeling door in het verhaal. Waar ze in het vorige deel een losbandige, opstandige prinses was die vooral schandalen veroorzaakte, laat ze in dit deel zien dat ze haar taak echt serieus wil nemen. Hoewel haar eigenwijze en eigenzinnige kant soms nog even de kop opsteekt, is Constance duidelijk verstandiger en serieuzer geworden. Een mooie ontwikkeling voor dit personage!

Jules maakt naar mijn mening iets minder ontwikkeling door. Ze krijgt dit deel weer veel voor haar kiezen en probeert zo goed en zo kwaad als het gaat met alles om te gaan. Ze is vindingrijk, doortastend, hardwerkend en niet bang om een risico te nemen, maar die karaktereigenschappen had ze in het voorgaande deel ook allemaal al. Het is wel mooi om te zien hoe Jules steeds meer vertrouwen en berusting in haar relatie met Pascal krijgt en het leven wat daarbij gaat horen. De manier waarop ze de band met haar moeder accepteert en de relatie met haar vader begint te ontdekken, vond ik heel mooi. 

De andere personages in het boek, zoals de nieuwe huisgenoten (Serena, Violet en Emma), Jules beste vriendin Floor, diens broer Sander, Nathaniel, Justine en Pascal, hebben een aanvullende rol in het verhaal. Hoewel het boek uitgebreid is en het verhaal van Jules en Constance gedetailleerd wordt verteld, had ik graag iets meer diepgang in de andere personages gezien. De huisgenoten blijven erg oppervlakkig, Sander wordt puur voor het verhaal gebruikt en Floor had ook iets meer verdieping mogen hebben. 

De eerste 200 pagina’s worden gebruikt om weer helemaal in het verhaal te komen en te ontdekken hoe het leven op Yadriel eruitziet. Hoewel er niet extreem veel gebeurd, geeft dit deel van het verhaal mooi weer hoe het studentenleven eruitziet en hoe de meiden de voorbereidingen hiervoor treffen. Daarna komt langzaam steeds meer het verhaal naar voren van de ware erfgenaam. Wie is dit en wat zijn haar beweegredenen? Tussendoor zitten stukjes op zwarte pagina’s die extra informatie geven vanuit het standpunt van de erfgenaam. Ik kan je alvast vertellen: je komt er langzaam achter hoe alles zit, maar je kunt zelf echt niet raden wie de erfgenaam is! Ik vond dit een leuke en spannende verhaallijn, die je samen met Jules, Constance en Floor ontdekt. 

De band tussen Constance en Nathaniel vond ik superleuk en interessant, maar jammer dat er toch relatief weinig hoofdstukken hierover gaan. Ik had meer vanuit Constances perspectief willen lezen, want hoe leuk is het dat de kroonprinses daadwerkelijk verliefd lijkt te worden! Nathaniel is een mysterieus, maar sympathiek karakter waar ik meteen graag over wilde lezen. 

Het boek heeft meer dan 500 pagina’s en is zeker een dikke pil om vast te houden. De bladzijdes zijn mooi dik en hoewel de cover niet ontzettend opvalt, wordt hij steeds mooier als je er langer naar kijkt. De schrijfstijl van Denise is ook in dit deel weer vlot, je vliegt door de hoofdstukken heen. Fijn dat de hoofdstukken niet extreem lang zijn en dat ze vanuit verschillende perspectieven verteld worden. Dit zorgt voor afwisseling en leest daardoor goed weg! De terugblik op ‘Zoals u wenst’ aan het begin van het verhaal, waarin kort en bondig wordt verteld dat er in deel 1 is gebeurd, vond ik ZO fijn. Dankjewel voor het opfrissen van mijn geheugen, zo begon ik veel rustiger aan het lezen van deel 2. 

Het verhaal behandelt veel verschillende thema’s en onderwerpen. De vriendschap en vertrouwensband tussen Constance en Jules staat centraal en ook liefde speelt een grote rol, maar daarnaast geeft het verhaal ook een mooi inkijkje in het leven van de koninklijke familie. Natuurlijk zitten er leuke kanten aan het blauwe bloed, maar dit boek laat ook goed zien hoe benauwend het is om continu bezig te zijn met je imago, overal beveiligers mee naartoe te moeten nemen en nooit iemand volledig te kunnen vertrouwen (buiten je familie om). De band tussen familie komt op meerdere vlakken en lagen terug, zowel bij Constance als Jules. Maar ook de weg naar volwassenheid komt naar voren in dit verhaal over het bewust maken van keuzes en de twijfel tussen wat jij wilt en wat je familie graag zou willen. 

Het boek eindigt met het debutantenbal, een romantische setting waarin alles goed lijkt te komen. Constance laat zich van haar beste (en eigenzinnigste ;)) kant zien en ook bij Jules lijkt alles op zijn plek te vallen. Een mooi einde van de duologie, ik heb ervan genoten! 

‘Tot uw dienst’ is een mooi vervolg op ‘Zoals u wenst’ en is een aanrader voor iedereen die heeft genoten van ‘The Selection’ en ‘American Royals’. Het verhaal is realistisch en romantisch, maar laat ook zeker de minder positieve kant van een lid van het koningshuis zien. Jules en Constance maken een mooie ontwikkeling door en het verhaal staat bol van de gebeurtenissen, schandalen en drama’s. Hoewel het boek dik oogt, vlieg je door het verhaal heen. Ik geef ‘Tot uw dienst’ dan ook vier sterren. Bedankt dat ik mee mocht doen aan deze blogtour! 

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag
close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star