Recensie: Uit bloed en as

Geweldige karakters, onverwachte wendingen en boeiende onderwerpen: ‘Uit bloed en as’ has it all!

Jennifer L Armentrout is toch wel één van mijn favoriete (fantasy)auteurs. De Harbinger-serie vond ik geweldig (ik moet alleen het laatste deel nog lezen) en ook het eerste deel van The Dark Elements was een feestje om te lezen. Jennifer schept fijne personages, een goed uitgedacht verhaal en een gedetailleerde wereld, waardoor je als lezer in haar boeken gezogen wordt. Uit bloed en as (Blood and Ash #1) hoort ook zeker in mijn rijtje van favorieten thuis. Ik las dit geweldige boek en geef het 4,5 ster.

Poppy is uitverkoren en leeft afgezonderd in het koninkrijk Solis. Ze is de heilige ‘Maagd’, uitgekozen door de goden, en wacht op haar Verheffing. De enige vorm van vriendschap die Poppy kent, zijn haar wachters Victor en Rylan en gezelschapsdame Tawny.

Het leven van Poppy is saai, voorspelbaar en volledig uitgedacht, totdat ze Hawke ontmoet. Een ontzettend knappe wachter die het leven van Poppy op alle fronten volledig op zijn kop zal zetten. Hij laat haar twijfelen aan alles waar ze ooit zo zeker van was en Poppy belandt in een tweestrijd: die tussen haar plicht en tussen haar hart. Hawke blijkt echter nog veel meer geheimen te hebben en als er steeds meer verzet in het koninkrijk uitbreekt, moet Poppy keuzes maken en in actie komen om in leven te blijven.

Allereerst wil ik even stilstaan bij de cover en de verdere details van dit boek. Wow! Ik heb mijn editie uit de boekenbox van Tiny Tree Trunk en wat een mooie uitgave is dit. Super dat Zomer&Keuning de oorspronkelijke cover behouden heeft en alleen de titel vertaald heeft. De sprayed edges (donkerrood) vind ik echt prachtig en passen zo goed bij de cover van het boek. Wel jammer dat ik heb gemerkt dat ze snel beschadigd raken tijdens het lezen (krasjes e.d.).

Het boek draait vooral om Poppy en Hawke. Twee hele interessante personages, maar vooral de interactie tussen hen brengt het verhaal naar een hoger niveau. De ontmoeting tussen Poppy en Hawke is hilarisch, sexy en spannend. Dit zorgde ervoor dat ik Poppy direct leuk vond om te volgen en Hawke meteen mijn interesse wekte. Het zijn beide goed uitgewerkte personages met realistische karaktereigenschappen en een eigen verhaal. Gedurende het verhaal kom je steeds meer over hen te weten, waardoor je echt met de karakters mee gaat leven.

Poppy is een geweldig personage. Ze is in een bepaalde rol gedrukt die haar luxe en veiligheid biedt, maar haar ook beperkt in alles wat ze wil ontdekken en leren over het leven. Poppy is stoer, zelfstandig, opstandig, vindingrijk en behoorlijk eigenwijs. Ze weet zich dan ook in ontzettend grappige, maar daardoor ook ongemakkelijke situaties te manoeuvreren. Ze zoekt graag de grenzen op en laat zich niet zomaar afschrikken of tegenhouden door iemand anders. Hawke is vooral heel mysterieus in het begin, maar tegelijkertijd ook onweerstaanbaar door zijn charmante voorkomen en scherpe humor. De chemie tussen Hawke en Poppy is bijna voelbaar door de bladzijden van het boek heen, dit is echt heel knap gedaan. Als Poppy en Hawke samen zijn, heerst er spanning en communiceren zij op een ondeugende, plagende en sexy manier met elkaar. Dit was zo leuk om te lezen. Hoewel alles erop wijst dat het onmogelijk is dat deze twee personages ooit samenkomen, wil je dit als lezer toch ontzettend graag zien gebeuren door alle mooie gesprekken en ondeugende blikken die deze twee personages samen hebben.

Het verhaal zelf vind ik ontzettend goed in elkaar zitten. Zowel de wereld waarin Poppy zich bevindt, als de verhaallijnen zijn goed doordacht, spannend en onvoorspelbaar. De schrijfster geeft iedere keer net genoeg informatie weg om het verhaal goed te begrijpen, maar roept daarbij ook nieuwe vragen op, waardoor je heel graag verder leest om hierop het antwoord te krijgen. Er zaten vanaf het middenstuk een aantal (voor mij) onverwachte plottwists in het verhaal, waardoor het verhaal voor mij in een stroomversnelling kwam en ik bijna niet meer kon stoppen met lezen. Het einde van het boek eindigt met een soort van cliffhanger, waardoor ik heel blij ben dat ik direct verder kan in ‘Rijk van vlees en vuur’.

Mooi vond ik ook dat vooral in het begin er leuke interacties en luchtige gesprekken worden afgewisseld met serieuzere onderwerpen en onderdelen van het verhaal. De balans hiertussen was prettig en fijn.

‘Uit bloed en as’ is een fantasy-verhaal, maar behandelt ook zeker onderwerpen waarmee je je in het echte leven kunt identificeren. Verliefd zijn op iemand waarop je eigenlijk niet verliefd mag zijn, de zoektocht naar jezelf, twijfelen aan je religie, zomaar een paar thema’s die behandeld worden in het verhaal. Maar ook opstand, macht, mishandeling, vriendschap en loyaliteit komen als thema voorbij, wat ervoor zorgt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

En dat doet het natuurlijk ook, want ‘Blood and Ash’ is een wereldwijd fenomeen en ook ik ben heel enthousiast. Het enige nadeel aan dit verhaal vond ik dat het eerste deel soms wat traag verloopt: iets meer actie had ik wel kunnen waarderen. Dit verandert echter in het tweede deel, waardoor ik het boek makkelijk en snel uitlas.

Kortom: ‘Uit bloed en as’ is een goed uitgedacht fantasy-verhaal met geweldige karakters, onverwachte wendingen en boeiende onderwerpen en thema’s. Poppy en Hawke heb ik in mijn hart gesloten en ik kan niet wachten om meer over hen te ontdekken.

Binnenkort doe ik mee aan de blogtour van het tweede deel in de ‘Uit bloed en as’-serie. Mijn recensie van ‘Rijk van vlees en vuur’ volgt dus binnenkort!

3 replies to “Recensie: Uit bloed en as

1. Ik ben deze nu aan het lezen en ik ben HOOKED! Ik ben nu ongeveer op de helft en heb er steeds weer moeite mee om het boek aan de kant te leggen omdat er ook werk verricht moet worden! Poppy vond ik vanaf het begin ook meteen leuk door hun eerste ontmoeting en Hawke ook meteen interessant!

Geliked door 1 persoon